Holandia – jak tam jest?

To była jedna z krótszych wypraw zagranicznych. Krótsza z powodu odległości. Holandia nie jest daleko. Podróż autobusem zajęła nam ok. 15 godzin. Bywały trasy 2 dniowe – bez hotelu, w ciągłej podróży.

Przywitano nas smaczną kawą, herbatą i takim chlebem z masłem.

Podzielono nas na dwie grupy i przydzielono holenderskim rodzinom. Ja z koleżanką zamieszkałyśmy w Westerbork.

Nasza nowa mama, wegetarianka, świetnie władała językiem angielskim. Dzięki temu mogłyśmy sporo dowiedzieć się na temat życia w Holandii. W zasadzie lepiej trafić nie mogłyśmy, bo koleżanka to weganka a weganki to nie łatwo mają z doborem jedzenia. Wiem coś o tym bo wiele lat byłam wegetarianką i też łatwo nie miałam.

Nasz nowy tata, Henk, okazał się wielbicielem konopi. Kiedyś nawet sam miał pole tejże rośliny na farmie ekologicznej jaką przez wiele lat prowadzili. Teraz farmy już nie mają ale nadal hodują warzywa w przydomowym ogródku.

Tata Henk nie mówił nic po angielsku. Tylko trochę po niemiecku a po za tym po holendersku. Dzięki niemu nauczyłam się 3 słów: mais, hennep, lekker.

Przyjaciółka, sąsiadka naszych Holendrów, również może pochwalić się ogrodem ale bardziej rekreacyjnym. Tak czy inaczej obok kwiatów i sympatycznego oczka wodnego wypatrzyłam trochę warzyw. Najbardziej rozśmieszył mnie pomysł na buraka. Ploni hodowała buraki w okrągłych doniczkach. Patrząc na to z drugiej strony – całkiem sprytnie pomyślane.

W czasie wolnym mogłyśmy zwiedzić naszą miejscowość. Poszłyśmy na czuja bo mapa była mało dokładna. Dotarłyśmy do centrum. Trochę dziwnie wyglądałyśmy. Od razu widać, że my nietutejsze. Nie, że wyglądałyśmy jakoś inaczej. Chodzi o to, że szłyśmy. Tam nikt nie chodzi. Tam się jeździ rowerami. Całe rodziny jeżdżą.

Szkoda, że mieliśmy za mało czasu na zwiedzanie Holandii. Jest jeszcze tyle do zobaczenia. W zasadzie nie byłam w żadnym mieście. Tzn. byłam na chwilę w Emmen w sklepie z ekologiczną żywnością, no ale miasta nie zwiedzałam. Tak sobie wspominając pobyt w Niderlandach namierzyłam fajne wycieczki objazdowe po Holandii.

Westerbork mimo, że jest wioską wygląda jak miasteczko. Tam w zasadzie nie ma starych domów. Wszystkie są piękne z ładnymi ogródkami. Wyglądają jak osiedla domków jednorodzinnych. W centrum są sklepy, nawet market, restauracje, muzeum. Kościół, cmentarz. Dookoła pola i lasy. Na łąkach zwierzęta.

Zwiedziłyśmy również cmentarz. Można tam wiele dowiedzieć się o przeszłości mieszkańców. Zaskoczyło mnie to, że na nagrobkach często umieszczane są figurki zwierząt, zapewne przyjaciół tych ludzi za życia.

Pewnie są tacy co mi teraz pozazdroszczą. Byłam na polu konopi. Namówiliśmy naszego tatę, żeby nas tam zabrał. Henk jest wielbicielem konopi, rośliny o setkach zastosowań. Robi się z niej m.in. ubrania. Henk ma całą kolekcję: czapkę, spodnie, koszulę itd. – jednego wieczora zrobił nam pokaz mody (właśnie koszulę i spodnie ma na sobie). Konopie to nie tylko ziele – jak to niektórzy mówią.

Mogłam zabrać na pamiątkę taką gałązkę. Cóż w Holandii to jest dozwolone. U nas w Polsce niestety nie. Ze względów bezpieczeństwa wolałam gałązkę zostawić za granicą.

Jeżeli czytacie ten wpis Margriet i Henk to serdecznie Was pozdrawiam. Miło wspominam pobyt w Waszym domu. Całusy dla Ploni :) – mam nadzieję, że dobrze pamiętam imię.

Kilka zdjęć umieściłam w mojej galerii. Zajrzyj tu.

Następnym razem napiszę o samym festiwalu, na który zjechali się tancerze z całego świata.

Podziel się na:
  • Ulubione
  • Wykop
  • Śledzik
Ten wpis został opublikowany w kategorii Europa, ogród, podróże i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

10 odpowiedzi na „Holandia – jak tam jest?

1. Bogusia pisze:

Henk <3 Margriet <3 Holandia <3
    (Bardzo merytoryczny komentarz, wiem :D)

2. wiosna pisze:

Wielu moich znajomych wybrało się do Holandii. Jednak większość w celach zarobkowych, więc podejrzewam, że nie mieli zbyt wielu okazji do zwiedzania tego pięknego kraju. Mieszkałaś w na prawdę ślicznej miejscowości, i jak widać trafiłaś na ciepłych i życzliwych ludzi. Zazdroszczę takim podróżnikom

3. Krzysiek pisze:

Ciekawy reportaż,
    Widzę że Holandia to nie tylko tulipany, ale również konopie ;-)

4. plus pisze:

Pamiętam jeszcze jak chodziłem do średniej szkoły, to grupa moich znajomych na wakacjach wybierali się do jakiegoś europejskiego kraju! Pewnego lata odwiedzili właśnie Holandię. Pracowali przy tulipanach, podobno znajdują się tam ogromne plantacje tych kwiatów. Gratuluje miłego pobytu, może kiedyś sam skuszę się żeby odwiedzić ten mały, ale za urokliwy kraj.

5. Nie wiedziałem, że z konopii robię się również inne rzeczy :D Swoją drogą sama organizowałaś wyjazd?
    Piotr SkrzypczakMój ostatni postWzór CV – Klasyczna elegancja

6. Agata pisze:

Z konopi można pewnie zrobić wszystko :) Wyjazd był zorganizowany przez inne osoby. Byliśmy na międzynarodowym festiwalu tańca.

7. Reishi pisze:

Holandia to ładny kraj. Nigdy tam nie byłem, ale znajomi chwalą ten skrawek ziemi :)
    ReishiMój ostatni postProgram pc dla grzybiarzy – Grzybiarz

8. Adam pisze:

Niczego sobie :)

9. Julia pisze:

Ten Henek wygląda jak ta postać z kreskówki :) Ale ogród mają bardzo fajny, co prawda brakuje mi tam kawałka trawy, ale i tak mi się podoba.

10. Józef pisze:

Henk naprawdę wygląda jak z kreskówy. I tak, tego się nie wie ale konopie mają naprawdę multum zainteresowań i nie jest to jakaś narkopropaganda. Tak jest i było. Roślinę usadzono nie ze względów narkotycznych, a ekonomicznych właśnie. Zagrażała min. wytwórcom papieru. Ale to dłuższy temat. Jeśli mnie pamięć nie myli, w NL jest nawet dom zbudowany z Konopii!